⚡️ فروش ویژه اقساطی با ۳۰ درصد پیش پرداخت و اقساط ۱۲ ماهه 🚴‍♀ پاسخگویی به سوالات و ثبت سفارش: 09122109153 📱 ☎️ 02188031987

دوچرخه برقی چیست؟

Tuesday، ۷ Aazar ۱۴۰۲

دوچرخه برقی نوعی دوچرخه است که به یک موتور الکتریکی کوچک مجهز شده تا به حرکت و رکاب زدن دوچرخه سوار در مواقع ضروری کمک کند.
دوچرخه برقی به شما امکان می‌دهد تا با تلاش کمتر، مسافت‌های طولانی تری را طی کنید. همچنین هنگام پیمودن مسیرهای پر شیب فشار کمتری به شما وارد شود. این مزیتها باعث افزایش محبوبیت دوچرخه‌های برقی به عنوان یک وسیله نقلیه شهری یا ورزشی و تفریحی شده است. دوچرخه برقی سازگاری کاملی با محیط زیست داشته و به پاکیزگی هوای شهر ها کمک شایانی میکند.

استفاده از دوچرخه های برقی معمولاً به سه صورت امکان پذیر است:
1- به صورت یک دوچرخه کاملاً معمولی: در این حالت سیستم برقی خاموش بوده و رکاب زنی به صورت عادی و بدون دریافت هیچ کمکی از موتور انجام میشود.
2- با استفاده از شستی گاز بدون رکاب زنی: در این حالت با فشار دادن شستی گاز دوچرخه به حرکت در می آید و نیازی به رکاب زدن ندارد.
3- به صورت ترکیبی یا هیبریدی با استفاده از پدال هوشمند: در این حالت هنگام رکاب زدن، پدال هوشمند متوجه رکاب زنی شده و موتور دوچرخه برقی به کمک دوچرخه سوار می آید. میزان کمک دریافت شده از موتور قابل تنظیم بوده و معمولاً دارای پنج درجه از کم تا زیاد میباشد. این حالت بهترین و پر طرفدارترین حالت استفاده از دوچرخه برقی بوده و به دوچرخه سوار امکان میدهد بر اساس میزان آمادگی جسمانی خود از کمک موتور الکتریکی دوچرخه بهره مند گردد.

اجزاء اصلی دوچرخه های برقی عبارتند از:

موتور الکتریکی: دوچرخه های برقی دارای یک موتور الکتریکی هستند که معمولاً در توپی یکی از چرخ ها (جلو یا عقب) قرار میگیرد. البته در برخی از مدل ها موتور در وسط قرار گرفته و در بدنه دوچرخه ادغام میشود.

باتری: دوچرخه های برقی دارای یک باتری پرقدرت لیتیومی قابل شارژ میباشند. باتری انرژی مورد نیاز برای راه اندازی موتور الکتریکی را تامین می کند. محل قرارگیری باتری معمولاً داخل قاب وسط تنه دوچرخه قرار میگیرد ولی در برخی موارد به علت کوچک بودن فضای وسط تنه دوچرخه، باتری در ترکبند عقب نصب میگردد.

کنترلر: دوچرخه های برقی برای راه اندازی موتور مجهز به یک سیستم کنترلی هستند که علاوه بر مدیریت الکتریکی سیستم به دوچرخه سوار اطلاعاتی در مورد سرعت و مسافت طی شده و ... داده و امکان انجام تنظیماتی نظیر تعیین سطح کمک پدال هوشمند و ... میدهد.

نمایشگر: دوچرخه های برقی اغلب دارای یک صفحه نمایش روی دسته دوچرخه میباشند که اطلاعاتی در مورد سرعت، سطح باتری و سایر داده های مورد نیاز را ارائه می دهد. این نمایشگر معمولاً به صورت ال سی دی تک رنگ یا رنگی در ابعاد گوناگون میباشد.

اهرم گاز: دوچرخه های برقی معمولاً مجهز به وسیله ای برای گاز دادن به دوچرخه میباشند.این وسیله میتواند به صورت شستی گاز، دسته گاز یا نیم دسته گاز باشد.

پدال کمکی یا هوشمند: دوچرخه های برقی دارای حسگرهایی است که رکاب زنی دوچرخه سوار را تشخیص داده و اطلاعات را به کنترلر میفرستد. این سیستم معمولاً به صورت مغناطیسی دوران محور رکاب را تشخیص میدهد.

دوچرخه های برقی معمولاً گرانتر از دوچرخه های عادی میباشند، اما با کاهش هزینه های رفت و آمد، در بلند مدت میتواند هزینه اولیه خرید دوچرخه برقی را جبران کرده و مقرون به صرفه باشند.